När man jobbar med digital närvaro måste man ständigt uppdatera sig kring vad som händer och vilka verktyg och tjänster som är på uppgång. Vi har försökt lista några av de trender och nyheter som gäller för hösten 2021.
SEO för mobiltelefoner
Det som är den mest integrerade tekniska apparaten i vår vardag är självklart mobiltelefonen. Ska ni satsa på något så är det att er sökmotoroptimering är på topp när det kommer till mobilranking. Även om er skrivbordsranking är hög så är det mobilrankingen som är den viktigaste eftersom det är där användandet växer och kommer fortsätta växa.
Optimera för röstsökning
Idag finns det flera olika röstsökshjälpmedel som Google Voice Assistant, Amazon Alexa och Siri. Många hushåll har kan ge röstkommandon och göra sökningar utan att plocka upp en dator eller en telefon. Det har blivit tydligt att längre längre och mer talspråks formulerade sökningar är det som dominerar bland röstsökningar. För att främja SEO rekommenderas därför att använda mer detaljerat utformade frågor och naturliga meningar i stället för korta ord till sökningar.
Video ger en knuff
YouTubes inverkan på SEO fortsätter att växa. Även andra plattformar som är inriktade på videodelningstjänster blir större. Därför är det värt att lägga in en videokomponent i din optimeringsstrategi. Videoklippen bör innehålla sökorden och ha en titel och innehållsförklaring som matchar. Sedan kan du bädda in videon på webbsidan som skall besökas.
Sociala signaler höjer ranking
Likes och aktioner på sociala media kallas sociala signaler. Google använder sociala signaler som ett sätt för att klassificera innehåll som ofta delas på Instagram, TikTok, Facebook, Twitter och liknande som särskilt viktigt och betydelsefullt. Om din webbplats delas ofta på sociala medier ser Google sidan som relevant för sökordet och belönar dig med bättre ranking om det behövs.
Kvalitativt och kreativt content
Idag påverkas SEO av helheten, snarare än bara antal- och sökord. Nu behövs det snygg grafik, välgjorda videor och gärna ljudmaterial. I en värld där uppmärksamhet är hårdvaluta måste människors deltagande och tid förtjänas och sedan vårdas på ett bra sätt. SEO behöver locka till ett klick men även hålla kvar användaren vid fortsatt interaktion. Välformulerat, djupgående och långt innehåll kommer att prestera bättre än kort och ihop hafsat innehåll. Se till att din webbplats är användbar och tar itu med de specifika frågor som din användare har istället för att försöka överlista sökmotorerna. Din sida kommer att höja sin prestation och rankas därför bättre.