Kategorier
Marknadsföring

Skapa en marknadsföringsplan

Har du problem med att nå nya kunder? Många företag erbjuder bra tjänster och bra produkter, men ser ändå att kunderna väljer andra alternativ. Man brottas med det faktum att man A) inte syns tillräckligt bra eller B) att man syns i helt fel sammanhang. Det går att justera genom en marknadsföringsplan.

En marknadsföringsplan ger dig som företagare ramar och mallar att hålla dig inom gällande din marknadsföring. Det handlar om ett praktiskt verktyg som du kan använda dig av för att nå nya kunder och för att hitta de kunder som du vill ha.

Vad är då en marknadsföringsplan? Först och främst så måste man fundera igenom vad det är man säljer och vad som är unikt med just den produkten eller tjänsten. Det är där allting börjar. Vi tänkte gå igenom vad som bör finnas i en marknadsföringsplan och vad du ska göra för att kunna skapa en bra sådan utifrån dina förutsättningar, din verksamhet och din egen ekonomi och budget. Gällande det senare så bör man alltid ha en fast punkt – en ganska generöst tilltagen sådan – i form av marknadsföring. Den plan du sätter upp visar dig också var pengarna för marknadsföringen ska läggas.

Så skapar du en marknadsföringsplan

Vi går igenom några viktiga punkter för att skapa en bra plan för din marknadsföring, enligt följande:

  1. Produkt/Tjänst: Vad säljer du – och hur skiljer detta sig från vad dina konkurrenter erbjuder? Se till att vara noggrann med din beskrivning och hitta det unika. Om du inte själv förstår vad du säljer/erbjuder så kommer även potentiella kunder att ha stora frågetecken.
  2. Målgrupp: Vilka kunder vill du ha – och var finns dessa? Är din målgrupp äldre så kanske annonsering i olika tidningar är bättre. Vänder du dig till en yngre målgrupp så är det ofta online som du ska vara – men också på rätt kanaler och medier.
  3. Var säljer du? Som sagt: var finns dina kunder? Söker du efter en yngre målgrupp och där dina produkter – exempelvis kläder – inte är knutna till en geografisk plats så är kanske onlinebutik det du ska satsa på. Har du däremot ett företag som säljer en specifik tjänst – badrumsrenovering – så kanske du ska sikta på att skapa en inbjudande butik och locka kunder dit.
  4. Hur mycket har du råd med? Skapa en budget där du ser hur mycket pengar du har råd att lägga på marknadsföring varje månad. Som sagt tidigare – det är en viktig punkt så försök att få in så stora medel som möjligt.
  5. Rätt kanal. Den här punkten baseras på alla ovanstående punkter. Du ska här hitta rätt kanal för din marknadsföring. Är det annonsering, reklam i tv eller handlar det om att just din målgrupp syns mycket på sociala medier? Ta gärna hjälp med att skräddarsy kampanjer av exempelvis en marknadsföringsbyrå.
  6. När ska du trycka på knappen? I en marknadsföringsplan bör det tydligt framgå när du ska påbörja en kampanj och hur länge den ska pågå. Vilken dag varje månad ska exempelvis ett nyhetsbrev skickas ut och vilken dag ska du uppdatera dina sociala medier med ny information? Var konsekvent i detta. Kunderna lär dig dina mönster.
  7. Följ upp: Sätt upp ett datum framåt i tiden där du följer upp hur allting fungerat. Se efter om några justeringar bör göras – eller om du helt behöver byta strategi. Marknadsföring handlar emellertid även mycket om tålamod så var inte alltför snabb på att skrota dina initiala idéer. Rom byggdes inte på en dag. Gå igenom och följ upp ungefär var tredje månad.